Comissions. Propostes dels grups municipals en la sessió ordinària de la comissió, que ha tingut lloc el 16 d’abril de 2025.
Els grups municipals han presentat a la comissió d’economia i hisenda, en la sessió ordinària del mes d’abril, diferents propostes relacionades amb l’increment de la taxa turística, els establiments de restauració emblemàtics i singulars, l’activitat creuerística, l’ocupació d’habitatges i l’impacte econòmic i social del servei actual de Rodalies a Barcelona.
Barcelona en Comú ha reclamat que el Govern municipal es mantingui ferm en la defensa de l’acord assolit per incrementar la taxa turística (IEET) a Catalunya i a favor de destinar el 25% d’aquests ingressos a polítiques d’habitatge públic, i que rebutgi qualsevol excepció o exempció. La proposta s’ha aprovat amb la votació següent:
- A favor: PSC i BComú
- Abstenció: Junts×BCN
- En contra: ERC, PP i Vox
Esquerra Republicana de Catalunya ha demanat adequar les llicències d’activitat econòmica dels establiments de restauració emblemàtics i singulars per mantenir-ne l’essència i garantir-ne la continuïtat i el relleu generacional. La proposta s’ha aprovat amb els vots següents:
- A favor: Junts×BCN, PSC, BComú, ERC, PP i Vox
El Partit Popular ha volgut valorar com a positiu l’impacte que l’activitat creuerística genera a la ciutat i ha demanat establir un acord amb l’associació internacional de creuers per millorar-ne la gestió. La proposta s’ha aprovat amb la votació següent:
- A favor: Junts×BCN, PSC, PP i Vox
- En contra: BComú i ERC
El Grup Municipal de Vox ha sol·licitat elaborar un informe econòmic que reflecteixi l’alteració del valor i el preu de compra i venda dels immobles ocupats i en relació amb l’increment del salari brut de la ciutadania de Barcelona. La proposta s’ha rebutjat. Vots:
- A favor: PP i Vox
- En contra: Junts×BCN, PSC, BComú i ERC
Junts per Barcelona ha presentat una proposició amb contingut de declaració institucional per instar el Govern a impulsar un estudi independent i rigorós per quantificar l’impacte econòmic i social del servei de Rodalies a Barcelona, que el grup municipal qualifica de deficient, amb un detall dels aspectes que hauria d’incloure. La proposta s’ha aprovat amb les votacions següents:
- A favor: Junts×BCN, ERC i PP
- Abstenció: BComú
- En contra: PSC i Vox
Es pot recuperar la comissió d’economia i hisenda del 16 d’abril de 2025 en aquest vídeo de la retransmissió.
- Proposició del Grup Municipal Barcelona en Comú: La Comissió d’Economia i Hisenda acorda: 1. Que el Govern municipal es mantingui ferm en la defensa de l’acord assolit per incrementar la taxa turística (IEET) a Catalunya, sense cedir davant les pressions per establir excepcions que minvin els ingressos previstos per a polítiques d’habitatge. 2. Que el Govern municipal traslladi al Parlament de Catalunya el posicionament ferm de l’Ajuntament de Barcelona a favor que el 25% dels ingressos derivats de la taxa turística es destinin a polítiques d’habitatge públic. 3. Rebutjar qualsevol excepció o exempció que redueixi aquests ingressos, per tal d’assegurar que el turisme contribueixi adequadament a pal·liar els seus impactes sobre la ciutat, especialment en matèria d’habitatge.
- Proposició del Grup Municipal Esquerra Republicana: La Comissió d’Economia i Hisenda acorda que el Govern municipal permeti adequar les llicències d’activitat econòmica dels establiments de restauració emblemàtics i singulars de la ciutat de Barcelona que formen part del patrimoni tangible i intangible de la ciutat, amb l’objectiu de mantenir-ne l’essència i garantir-ne la continuïtat i el relleu generacional.
- Proposició del Grup Municipal Partit Popular: La Comissió d’Economia i Hisenda acorda: Primer. Reconèixer l’impacte positiu que l’activitat creuerística genera a la ciutat de Barcelona, tant des del punt de vista econòmic com en altres àmbits d’interès per a la ciutat. Segon. Que s’estableixi un acord amb l’associació internacional de creuers per impulsar les mesures necessàries que permetin una gestió millor dels fluxos de passatgers i una distribució més equilibrada dels creuers, amb l’objectiu d’evitar la concentració en punts concrets de la ciutat. Que aquest acord es faci efectiu en el termini de tres mesos.
- Proposició del Grup Municipal Vox: La Comissió d’Economia i Hisenda acorda: Primer. Elaborar un informe econòmic en què es reflecteixi: 1. La pèrdua de valor, en detriment dels propietaris, dels immobles ocupats que són posats a la venda. 2. L’alteració dels preus de compra, al mercat de l’habitatge, que produeixen els inversors adquirents d’immobles ocupats per, posteriorment, posar-los a la venda per un valor més gran. 3. L’increment del preu de venda dels immobles en relació amb l’increment del salari brut dels habitants de la ciutat de Barcelona. Segon. Instar la Diputació de Barcelona a realitzar un informe amb les mateixes especificitats tècniques per a tota la província.
- Proposició amb contingut de declaració institucional del Grup Municipal Junts per Barcelona (1 de 3). La Comissió d’Economia i Hisenda acorda instar el Govern municipal a impulsar, en un termini màxim de tres mesos, un estudi independent i rigorós que quantifiqui l’impacte econòmic i social del deficient servei de Rodalies a Barcelona. Aquest estudi ha d’incloure, com a mínim, els aspectes següents: La quantificació de les hores laborals perdudes i el seu impacte econòmic global. L’avaluació dels costos addicionals assumits per les famílies (ús de transports alternatius, reorganització familiar, etc.). L’anàlisi de les repercussions en la salut mental i física dels usuaris habituals del servei. L’estudi de l’afectació al teixit empresarial i comercial de la ciutat. La valoració de les conseqüències mediambientals derivades de l’augment forçat de l’ús del vehicle privat.
- Proposició amb contingut de declaració institucional del Grup Municipal Junts per Barcelona (2 de 3): Un cop finalitzat l’estudi, s’insta el Govern municipal a exigir formalment al Govern de l’Estat l’establiment d’un sistema de compensacions econòmiques adreçat als ciutadans afectats, que inclogui: Bonificacions específiques en l’IRPF per als residents de Barcelona i l’àrea metropolitana que siguin usuaris habituals del servei de Rodalies. La posada en marxa de mesures compensatòries per a empreses i autònoms, com ara ajuts directes per cobrir les pèrdues derivades de retards logístics o disminució de la producció, bonificacions fiscals per a autònoms i pimes amb una alta dependència de la mobilitat amb Rodalies, i rebaixes en les quotes de la Seguretat Social per als treballadors afectats. La creació d’un fons de compensació destinat a les empreses que hagin patit pèrdues econòmiques derivades de les deficiències del servei.
- Proposició amb contingut de declaració institucional del Grup Municipal Junts per Barcelona (3 de 3): El manteniment de les bonificacions actuals en el transport públic fins que el servei de Rodalies garanteixi un funcionament correcte, lliure de retards i avaries. La gratuïtat del servei mentre persisteixin perjudicis evidents causats per incidències com retards, avaries o obres.