- Vista panoràmica del litoral
- motos contaminació
- ZBE, trànsit, vehicle, cotxe, contaminació
Emergència climàtica. Els nivells actuals dels contaminants principals de l’aire es mantenen per sota dels límits legals, i es constata la tendència de descens del diòxid de nitrogen.
Els nivells actuals dels contaminants principals de l’aire es mantenen per sota dels límits legals, i es constata la tendència de descens del diòxid de nitrogen. Tot i la millora, continuen per sobre dels valors guia de protecció de la salut establerts per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i dels futurs límits legals del 2030.
L’Informe d’avaluació de la qualitat de l’aire 2024 de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) constata que els nivells de la mitjana anual d’NO2 continuen en mínims històrics des que se’n tenen registres.
A més, les dades d’evolució del primer semestre de l’any 2025 confirmen la tendència al descens d’aquest contaminant, molt influenciat per les emissions locals del trànsit, amb reduccions d’entre un 2 i un 14% a les estacions de la ciutat respecte del primer semestre del 2024.
D’altra banda, les partícules PM10 i PM2,5 es mantenen en nivells estables des del 2013. Tots dos contaminants es troben per sota dels límits legals actuals establerts per la Unió Europea.
Exposició de la població a la contaminació
A més de concretar els nivells de contaminació de l’aire i estimar l’impacte sobre la salut d’aquesta contaminació, l’informe de l’ASPB també calcula els nivells mitjans d’exposició de la població.
Durant l’any 2024, el nivell d’exposició de NO2 va ser de 25 μg/m3, el valor més baix registrat des del 2018. Els valors més elevats, en general, es concentren al centre i als accessos principals de la ciutat.
Pel que fa a les partícules PM2,5, el nivell d’exposició de la població va ser de 14 μg/m3, una xifra semblant a la dels anys 2020-2023.
Una nova regulació europea
La nova directiva publicada el 2024 pel Parlament Europeu redueix significativament els límits legals per als principals contaminants atmosfèrics a partir del 2030 i els apropa als valors guia de protecció de la salut de l’Organització Mundial de la Salut.
Els nivells anuals de NO2 i PM2,5 a totes les estacions de mesura de Barcelona es mantenen per sota dels valors límit legals actuals, però per sobre dels nivells guia de l’OMS i del valor legal europeu del 2030.
Amb l’objectiu d’accelerar les mesures per complir amb els nous nivells, s’ha posat en marxa el Pla Clima, el full de ruta municipal, dotat amb 1.800 milions d’euros, per adaptar la ciutat i mitigar els efectes del canvi climàtic, i que preveu reforçar el transport sostenible, el transport públic i la connexió metropolitana i millorar i ampliar la xarxa per a bicicletes.
Impacte en la salut
La contaminació de l’aire és el principal risc ambiental per a la salut pública, especialment a les grans ciutats, i la font principal n’és el trànsit motoritzat. Les dades de qualitat de l’aire del 2024 i del primer semestre del 2025 en confirmen una reducció: actualment és un 32% inferior a l’estimat pels anys 2018-2019.
S’estima que l’exposició a llarg termini a la contaminació dels darrers quatre anys és responsable del voltant del 8% de les morts per causes naturals (el 13% el 2018-2019), el 36% dels casos nous d’asma infantil (el 51% el 2018-2109) i el 12% dels casos nous de càncer de pulmó cada any (el 17% el 2018-2019).
Basant-se en les conclusions principals de l’informe, l’ASPB recomana la reducció global del trànsit com a mesura més efectiva i amb cobeneficis per a la salut, com la reducció del soroll i les lesions de trànsit i l’alliberament d’espai urbà per a altres usos més saludables.