Ocupació i treball. Es formen com a conductores de camió i en tasques de comandament.
Un total de cinquanta treballadores del servei de neteja i recollida de residus participen en formacions per obtenir el carnet de camió i per adquirir competències en tasques de comandament. Les accions formatives estan dissenyades per acompanyar aquestes dones en el procés de desenvolupament professional en aquests dos àmbits, que estan ocupats majoritàriament per homes.
La primera acció formativa és l’obtenció del carnet de camió C més el certificat d’aptitud professional de conductors/ores (CAP), en la qual participen 16 dones del servei de neteja i recollida de residus. Les participants, a més de cursar 132 hores de formació teòrica per a l’obtenció del carnet, rebran un acompanyament de 30 hores més per part de Barcelona Activa.
La segona acció és un itinerari formatiu en lideratge que acompanya 34 dones en la promoció a càrrecs intermedis o en el desenvolupament de rols de comandament dins dels serveis de neteja i recollida de residus. Aquest programa inclou tres mòduls sobre desenvolupament de competències, networking i coaching, però també es vincula amb accions posteriors complementàries de Lidera de Barcelona Activa, un programa adreçat al desenvolupament de dones professionals, directives i emprenedores.
El projecte es remunta a l’any 2019, quan es va fer una anàlisi de la bretxa salarial entre la plantilla que presta el servei de neteja i recollida de residus a la ciutat. Es va determinar que la bretxa global era del 13,4%, però en alguns complements podia arribar fins al 60%. En aquell moment es van identificar situacions de segregació horitzontal i vertical en la plantilla i també es van analitzar els plans d’igualtat i els protocols de les quatre empreses que aleshores prestaven el servei amb l’objectiu de millorar-los.
- Operària de neteja treballant de nit