Barcelona Capital Cultural i Científica

Pla per un model educatiu més equitatiu, inclusiu i personalitzat

12/11/2021 - 18:53 h

Redacció

Trasnformació educativa. El pla, impulsat pel Consorci d’Educació de Barcelona, segueix el que estableixen els objectius de transformació educativa de l’Agenda 2030.

El pla “Xarxes pel canvi”, impulsat el 2017, va evidenciar la necessitat d’un canvi de model educatiu, orientat cap a un format més equitatiu, inclusiu, personalitzat i competent. Ara, el nou Pla d’accions per a la transformació educativa dibuixa un escenari de cara als propers deu anys per garantir que tots els nens i les nenes assoleixin un nivell excel·lent de competències bàsiques al final de l’etapa obligatòria.

El pla, impulsat pel Consorci d’Educació de Barcelona i pensat de forma dinàmica i col·laborativa amb una taula de seguiment plural, segueix el que estableix el punt 5 dels objectius de desenvolupament sostensible (ODS) de l’ONU, que marca com a prioritari “garantir una educació de qualitat, inclusiva i equitativa, i promoure oportunitats d’aprenentatge al llarg de la vida per a tothom”.

Per caminar en aquesta direcció, fixa vuit eixos que permetran avaluar, compartir o aplicar modificacions.

  • La plena capacitació dels equips directius i docents: xarxes d’aprenentatge, mentories i propostes formatives.
  • L’adequació dels equipaments educatius per a la transformació educativa.
  • L’acceleració digital.
  • Programes innovadors per a l’aprenentatge competencial connectat amb l’entorn.
  • L’equitat educativa.
  • L’impuls a l’educació inclusiva.
  • Equips humans més adaptats als projectes educatius i incorporació de nous perfils socioeducatius.
  • L’entorn i les activitats extraescolars.

Focus en l’educació secundària obligatòria

Tractar de garantir o facilitar l’aprenentatge més enllà dels 16 anys té molt a veure amb la vinculació construïda amb el centre educatiu, així com amb l’orientació donada a l’alumnat durant tot aquest temps.

Per això, el pla pretén assolir una educació competencial vinculada a la realitat i que promogui l’empoderament, l’autonomia i la consciència que el que s’aprèn té un sentit per a la vida.

L’objectiu és plantejar aprenentatges profunds i duradors que permetin desenvolupar projectes de vida de més qualitat i equitat.