Medi ambient i sostenibilitat. L’organisme proposarà mesures per reduir l’impacte del sector i afavorir un model més sostenible.
Avui ha tingut lloc la primera sessió de la taula d’estudi sobre la regulació de creuers, un nou espai de treball integrat per l’Ajuntament, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, la Generalitat de Catalunya i el Port de Barcelona. L’objectiu de la taula és prendre mesures que assegurin el benestar del veïnat, la sostenibilitat mediambiental de la ciutat i el futur del sector dels creuers.
La comissió mixta Ajuntament-Generalitat va acordar el 2 de juny la creació d’una taula d’estudi que permetés avaluar la situació dels creuers a la ciutat des d’una perspectiva interinstitucional i assolir un consens sobre les actuacions que cal dur a terme per regular-ne l’activitat.
La primera sessió del nou organisme ha permès posar sobre la taula les conclusions de l’informe d’externalitats que es va presentar el 14 de juliol i que recull indicadors i dades preocupants sobre l’impacte dels creuers a la ciutat. El document assenyala que, actualment, la ciutat rep 15.000 passatgers al dia durant 50 dies l’any i en dies de màxima activitat pot arribar a 25.000 persones, la majoria de les quals fan una estada curta.
Necessitat de regulació del sector
Sense regulació i sense limitacions, Barcelona podria arribar a rebre 3,5 milions de passatgers l’any 2030. Per evitar el col·lapse i la massificació, especialment en períodes curts de mesos o setmanes, la taula reguladora vol establir mecanismes que facin compatible el model de negoci dels creuers amb la sostenibilitat i el benestar de la ciutadania. Alguns exemples són els següents:
- Limitar l’arribada de creuers a un màxim de tres al dia.
- Reduir a la meitat el nombre de creueristes en temporada alta, amb un límit de 200.000 passatgers al mes.
- Reduir a zero el nombre de dies amb excés de passatgers, amb un límit de 10.000 creueristes al dia.
- Reduir fins al 20% el nombre de creuers que s’estan un màxim de quatre hores a la ciutat. Actualment els vaixells d’estada curta suposen entre el 40% i el 50%.
- Limitar l’entrada només als creuers electrificats a partir del 2030, data fixada per a l’electrificació total del port.
Les mesures que cal definir i consensuar entre les administracions es concretaran gràcies a dos nous grups de treball: un se centra a aportar idees a partir de l’informe d’externalitats i a desenvolupar una diagnosi completa de l’activitat dels creuers i l’altre avaluarà els acords del 2018 per reorganitzar el port i proposarà noves mesures.