Descobreix els projectes d’aprenentatge i servei comunitari del Departament d’Interculturalitat i Pluralisme Religiós
Conscients de la necessitat de donar eines a l’alumnat i a l’equip docent per treballar en la interculturalitat i la pluralitat religiosa i espiritual a les aules i a la societat en general, des del Departament d’Interculturalitat i Pluralisme Religiós s’han generat dos projectes d’aprenentatge i servei comunitari específics amb la voluntat de trencar estereotips i discriminacions i generar espais de participació i diàleg.
Des del 2022 l’OAR ofereix l’ApS/Sc “Descobreix la diversitat de creences al teu entorn”, un projecte ja consolidat amb èxit. I, a partir d’aquest 2025, el programa BCN Interculturalitat i l’OAR han unit esforços i han creat l’ApS/Sc “Currículum intercultural? Revisem els nostres materials educatius”. Ambdós projectes van adreçats a l’alumnat de secundària.
Els centres educatius són un reflex de la societat i de les dinàmiques culturals i de convivència que es donen a escala global i que també es viuen a l’interior de les aules. Així, els bagatges interculturals i les creences i pràctiques religioses de l’alumnat i les seves famílies es fan presents en la vida de l’escola, i cal trobar-hi l’encaix en un context de no-discriminació.
Els projectes d’aprenentatge i servei comunitari (ApS/Sc) són activitats educatives que combinen processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat on l’alumnat participant aprèn tot treballant en necessitats reals de l’entorn amb la finalitat de millorar-lo. Els ApS/Sc milloren els aprenentatges, s’atenen als reptes actuals de l’educació, promouen la transformació social, afavoreixen la participació i l’exercici de la ciutadania, eduquen en valors i reconeixen el valor educatiu de diversos agents.
Conscient d’aquest fet, l’Oficina d’Afers Religiosos va crear, el 2022, l’ApS/Sc “Descobreix la diversitat de creences al teu entorn”, amb l’objectiu de facilitar el coneixement i el reconeixement de la pluralitat religiosa present a la ciutat. Aquest projecte pretén generar espais de formació, participació i diàleg entre les creences i la ciutadania d’una manera territorialitzada, tenint en compte les especificitats de cada barri. Alhora, aquest projecte té la voluntat de trencar estereotips negatius al voltant de les tradicions religioses i de consciència. Es proposa descobrir la pluralitat de creences de l’entorn de l’alumnat per mitjà de la creació d’una maleta pedagògica a partir de l’exploració de la diversitat religiosa i espiritual del mateix territori. L’alumnat treballa en la creació d’una maleta pedagògica, anomenada “maleta viatgera” i basada en el model que ja existeix de l’OAR, amb les diverses comunitats del seu barri i de la ciutat. En el marc d’aquest projecte, es visiten diversos centres de culte per entrevistar-ne les persones referents, fotografiar-les i tenir el material necessari per elaborar la maleta. Amb aquest material s’elabora un joc que l’alumnat dinamitza amb altres estudiants del centre i en diversos equipaments del barri. Sol acabar amb una activitat de cloenda en què es reuneixen per compartir els resultats del procés.
Aquest 2025 veu la llum el projecte d’ApS/Sc creat pel programa BCN Interculturalitat i l’OAR “Currículum intercultural? Revisem els nostres materials educatius”, en el qual es proposa que l’alumnat identifiqui narratives estereotipades i discriminatòries sobre diversos col·lectius per origen, religió o racialització en els llibres de text i altres materials educatius (amb els quals es treballa habitualment) per poder elaborar propostes de millora més plurals i lliures de racisme, així com plantejar contranarratives.
Ambdós projectes es poden consultar al web del Programa d’activitats escolars (PAE). Si voleu sol·licitar més informació, poseu-vos en contacte amb l’Oficina d’Afers Religiosos o amb el programa BCN Interculturalitat.